Χαμηλότερα από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ στην κατανόηση κειμένου, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές επιστήμες, βαθμολογήθηκαν για μια ακόμα φορά οι Ελληνες μαθητές στην έρευνα PISA για το 2018, που ανακοίνωσε σήμερα το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)
Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών τοποθετούν τη χώρα στην 4η θέση από το τέλος, επί συνόλου 37 κρατών που εξετάζει η έρευνα. Ωστόσο από την έρευνα προκύπτουν κι άλλα εντυπωσιακά στοιχεία, όπως ότι το bullying στα ελληνικά σχολεία είναι συχνότερο από τον μ.ο των χωρών ΟΟΣΑ και ότι το ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον οδηγεί σε καλύτερες επιδόσεις των παιδιών…
Αναλυτικά, η επίδοση των Ελλήνων μαθητών ήταν 457 στην κατανόηση κειμένου (487 μ.ο. ΟΟΣΑ), 451 στα μαθηματικά (489 μ.ο.) και 452 στις φυσικές επιστήμες (489 μ.ο.). Το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών με υψηλές επιδόσεις σε ένα τουλάχιστον αντικείμενο ήταν 6,2% (15,7 μ.ο.) και εκείνο με χαμηλές επιδόσεις και στα τρία αντικείμενα 19,9% (μ.ο. 13,4).
«Δεν συντρέχει κανένας λόγος να επικεντρωθούμε στη βελτίωση της χώρας μας στην κατάταξη υπό την έννοια πως κάτι τέτοιο δεν πρέπει να γίνει αυτοσκοπός. Το κύριο ζητούμενο είναι να εκμεταλλευτούμε το PISA ως εργαλείο για να πετύχουμε μια δίκαιη και ισότιμη εκπαίδευση. Δηλαδή μια εκπαίδευση που θα δίνει τη δυνατότητα στους μειονεκτούντες μαθητές να κατακτήσουν υψηλά επίπεδα γνώσεων και δεξιοτήτων. Τα παραδείγματα των άλλων χωρών μπορούν να μας βοηθήσουν ως προς αυτόν τον στόχο» σημειώνει στο ΑΠΕ ΜΠΕ η εθνική συντονίστρια του PISA για την Ελλάδα, καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Χρύσα Σοφιανοπούλου, επισημαίνοντας το παράδειγμα της Εσθονίας, της χώρας που πρώτευσε ανάμεσα σε εκείνες του ΟΟΣΑ.
Στην Ελλάδα:
* Ανάμεσα στις 37 χώρες του ΟΟΣΑ η Ελλάδα κατετάγη τέταρτη από το τέλος, ενώ ακολουθούν η Χιλή, το Μεξικό, η Κολομβία και η Ισπανία.
* Οι μαθητές που προέρχονται από ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις στην Κατανόηση Κειμένου από όσους προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, με διαφορά 84 μονάδων.
* Περίπου το 8% (μ.ο. ΟΟΣΑ 17%) των μαθητών που προέρχονται από ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον αλλά μόνο το 1% (μ.ο. ΟΟΣΑ 3%) των μαθητών που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον σημείωσαν πολύ υψηλές επιδόσεις στην Κατανόηση Κειμένου (επίπεδα 5 και 6), στο PISA 2018.
* Περίπου το 12% των μαθητών που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον πέτυχαν επίδοση που τους κατέταξε στο υψηλότερο 25% της βαθμολογίας της χώρας αποδεικνύοντας, όπως επισημαίνεται, ότι το μη ευνοϊκό υπόβαθρο δεν αποτελεί απαραίτητα ανυπέρβλητο εμπόδιο για το μέλλον.
Σύμφωνα με άλλα ευρήματα:
Το 27% των ελλήνων μαθητών ανέφερε ότι έπεσε θύμα σχολικού εκφοβισμού (bullying) τουλάχιστον κάποιες φορές τον μήνα, σε σύγκριση με το 23% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ. Όμως, το 85% των μαθητών στην Ελλάδα (και το 88% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ) συμφώνησαν ή συμφώνησαν απόλυτα ότι είναι καλό να βοηθάνε τους μαθητές που δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.
* Περίπου το 34% των μαθητών στην Ελλάδα (μέσος όρος ΟΟΣΑ: 26%) ανέφεραν ότι σε όλες ή στις περισσότερες ώρες των μαθημάτων Γλώσσας/ Λογοτεχνίας ο/ η καθηγητής/-ήτριά τους έπρεπε να περιμένει αρκετό χρόνο για να ησυχάσουν οι μαθητές. Στην Ελλάδα, οι μαθητές που ανέφεραν αυτό το γεγονός σημείωσαν στην Κατανόηση Κειμένου επίδοση κατά 24 μονάδες χαμηλότερη από τους μαθητές που ανέφεραν ότι αυτό δεν συμβαίνει ποτέ ή συμβαίνει μόνο σε κάποιες ώρες αυτών των μαθημάτων. Αυτή η διαφορά προήλθε αφού συνυπολογίστηκε η επίδραση του κοινωνικο-οικονομικού προφίλ τους.
* Τις δύο προηγούμενες εβδομάδες από την έρευνα, ποσοστό 29% των ελλήνων μαθητών έλλειψαν αδικαιολόγητα από το σχολείο για μια μέρα και το 56% έφτασαν αργοπορημένα.Στις περισσότερες χώρες και οικονομίες οι μαθητές που ήταν θύματα σχολικού εκφοβισμού (bullying) είχαν περισσότερες πιθανότητες να λείψουν αδικαιολόγητα από το σχολείο, ενώ αντίθετα οι μαθητές που εκτιμούσαν την αξία του σχολείου, που φοιτούσαν σε σχολεία όπου επικρατούσε περισσότερη πειθαρχία, που ελάμβανανσυναισθηματική υποστήριξη από τους γονείς και που σημείωσαν υψηλότερες βαθμολογίες στην κατανόηση κειμένου του PISA, είχαν λιγότερες πιθανότητες να λείψουν αδικαιολόγητα από το σχολείο.